WC-tilojen akustiikka ja äänisuunnittelu

WC-tilassa kolme kiinniolevaa vessan ovea, peilikaappi, käsienkuivaaja ja allastaso. Seinällä WC-opasteet.

Saniteettitilojen äänisuunnittelu parantaa asiakaskokemusta

Julkisten WC-tilojen akustiikkaa ei ole usein mietitty loppuun asti. Tuloksena on stressaava ääniympäristö: Askeleet kopisevat laattalattialla, ovet paukkuvat, käsienkuivaimet huutavat oven vieressä ja äänet kantautuvat vessakopista toiseen.

Hyvällä äänisuunnittelulla voitaisiin parantaa kauppakeskuksissa vierailevien asiakkaiden tyytyväisyyttä todella paljon.
”Kauppakeskuksen vilinässä asiakas stressaantuu ja väsyy. Hyvin suunniteltu yleisö-WC toimii tällöin ympäristönä, jossa ihminen voi pysähtyä ja rauhoittua. Seesteinen äänimaisema tukee tällaista kokemusta. Hyvän vessakäynnin aikana stressitaso laskee, ja asiakkaalla on taas energiaa jatkaa ostoksia”, miettii sisustussuunnittelija Sanna Lahtivesi Novosanilta.

Saniteettitilojen akustiikassa ei ole kyse vain toissijaisesta lisäpalvelusta, vaan kauppiaat hyötyvät rahallisesti asiakkaan miellyttävästä WC-käynnistä.

WC-tilan äänimaisema syntyy akustiikkasuunnittelijan avulla

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa toteuttaa WC-tilan äänisuunnittelua. Selvää on kuitenkin, että jos hyviä tuloksia halutaan, mukaan tarvitaan asiantuntemusta. Rakennusprojekteissa kannattaisikin hyödyntää ääneen erikoistuneen akustiikkasuunnittelijan apua.

”Samalla tapaa kuin valaistuksen suunnittelemiseen tarvitaan valaistussuunnittelijan osaamista, äänimaisemoinnissa kannattaa käyttää akustiikkasuunnittelijaa”, Lahtivesi tiivistää.

Toimivassa saniteettitilojen akustiikkasuunnittelussa huomioidaan:

  • Kuinka paljon WC-tilassa vierailee asiakkaita päivittäin?
  • Millaisessa paikassa WC-tila sijaitsee?
  • Mitkä ovat asiakkaiden toiveet ja tarpeet?

Suunnitellaan tilaratkaisut fiksusti

Saniteettitilojen äänisuunnittelun kannalta tilaratkaisut ovat tärkeitä. WC- käynti ei ole rentouttava kokemus jos asiakas-WC sijaitsee kauppakeskuksen pitkällä sivukäytävällä, missä työntekijät työntävät äänekkäitä rullakoita.

”Olisi hienoa, jos saniteettitilat suunniteltaisiin jo lähtökohtaisesti niin, että ne olisivat rakennuksissa keskeisillä paikoilla ja helposti löydettävissä”, Lahtivesi opastaa.

Saniteettitilojen sisäpuolella eräs melutason kannalta tärkeä yksittäinen ratkaisu koskee kuivaimien sijoittelua. Jos kuivaimet on asennettu oven viereen, heti sisään astuessaan asiakas joutuu sietämään melua. Kuivaimille ei kuitenkaan yleensä ole tilaa muualla vessassa. Niidenkin sijoittelua olisi syytä miettiä jo suunnitteluvaiheessa.

Oikeat materiaalivalinnat vaimentavat melua

Melua ja ääntä on mahdollista vaimentaa oikeanlaisilla materiaalivalinnoilla, ja tällä saralla kehitytäänkin kovaa vauhtia. Uusia materiaaleja ja innovaatioita tulee markkinoille tasaiseen tahtiin. Lattiaan ei välttämättä tarvitse valita perinteistä laattaa, sillä tarjolla on monenlaisia uusia materiaaleja, joilla on ääntä vaimentavia ominaisuuksia. Niitä on myös yleensä helpompi puhdistaa ja huoltaa kuin laattoja. Kattoja varten löytyy laaja valikoima akustoivia vaihtoehtoja. Ääntä voi vaimentaa esimerkiksi kattoon asennettavilla rimoilla tai levyillä.

Seinäpinnat ovat saniteettitilojen pinnoista haastavimpia akustiikan suhteen. Esimerkiksi perinteiset toimistojen tekstiilipaneelit eivät sovellu vessan seinälle.
”Seinäpinnoille voidaan asentaa akustoivia elementtejä ja paneeleja, kunhan vain huomioidaan tilan siivottavuus ja käytettävyys”, Lahtivesi kertoo.

Miellyttävät taustaäänet lisäävät vessaan viihtyisyyttä

Levollisen äänimaailman lisääminen saniteettitilaan voi olla yksi ratkaiseva elementti häiritsevien äänten ja melun hallinnassa.
Kauppakeskuksissa soitetaan usein energistä musiikkia ja ääntä kuuluu lähes jokaisessa liikkeessä ja käytävillä. Toivooko asiakas vessakäynnillä lisää ääntä ympärilleen vai mahdollisesti tilan, jossa voi hetkellisesti ladata akkuja ja rauhoittua?

”Vessakäynnin aikana ei tarvita sykettä nostavaa musiikkia. Uskon, että paras kokemus vessassa syntyy, kun soitetaan tilan mukaisesti suunniteltua ääntä, joka miellyttää korvaa ja jossa ei ole tunnistettavaa rytmiä eikä melodiaa”, Lahtivesi miettii.
Parhaimmillaan taustaääni on sellaista, johon ei siinä hetkessä kiinnitetä huomioita, mutta poistuttaessa huomataan tilassa vallinnut hyvä tunnelma.

Huono WC-kokemus jää mieleen

Laadukas asiakasvessa on entistä suurempi kilpailuvaltti ja brändinrakentaja. Se paljastaa yhdeltä istumalta, miten esimerkiksi kauppakeskus tai ravintola arvostaa asiakkaitaan ja suhtautuu turvallisuuteen ja hygieniaan.

Ikävät WC-kokemukset jäävät valitettavan helposti ihmisten mieleen ja huonoista kokemuksista kerrotaan myös kavereille. Mitä mukavammin vessakäynti sujuu, sitä todennäköisemmin asiakkaalle jää ostosreissusta tai ravintolaillasta positiivinen muisto.

Ujon rakon syndroomasta kärsivät ihmiset ovat äärimmäinen esimerkki saniteettitilan akustiikan merkityksestä liiketoiminnalle. Noin seitsemälle prosentille ihmisistä julkisessa vessassa asioiminen on vaikeaa. Heille eriöiden äänieristys on se kaikkein tärkein juttu. Jos kauppakeskuksen WC-tilat eivät tarjoa tarpeeksi yksityisyyttä ja äänisuojaa, nämä ihmiset poistuvat vessahädän iskiessä paikalta. Ja myöhemmin he mieluummin hoitavat ostoksensa jossakin muualla, missä heidät huomioidaan paremmin.

”Vessoja ei ole yleensä pidetty ykkösprioriteettina. Siksi euroja parempien saniteettitilojen suunnitteluun ja toteuttamiseen ei tahdo löytyä. Monessa paikassa aletaan vasta herätä siihen, että WC-tiloja ei tarvitse rakentaa samalla vanhalla tavalla, vaan tarjolla on nykyään parempia ratkaisuja”, Lahtivesi tiivistää.

Kaikki mikä liittyy vessoihin, on lähellä sydäntämme. Haluamme puhua Novosanilla ääneen tästä luonnollisesta toiminnosta, ja olla mukana rakentamassa parempaa vessakulttuuria Suomeen – vessa kerrallaan.

Don’t worry, pee happy.

Avainsanatasiakas wc, saniteettitilat, WC-tilan äänimaisema, WC-tilojen akustiikka, yleisö wc