Onko vessa palvelua eli miten vessasta tehdään kilpailuvaltti?

Hyvä WC-kokemus vahvistaa brändiä

Ainutlaatuinen ja turvallinen WC-kokemus saa asiakkaat puhumaan sinusta hyvää ja tekee heistä tyytyväisiä ja sitoutuneita asiakkaita. Liiketiloja suunnitellessa kannattaa muistaa, että mieleenpainuva vessakokemus on se, joka saa asiakkaan palaamaan uudestaan.

Käänteisesti, hyvä WC-kokemus vahvistaa brändiäsi, saa asiakkaat puhumaan hyvää sinusta ja tekee heistä onnellisia ja sitoutuneita kuluttajia. Etenkin vaippaikäisten vanhemmat kiittävät!

Miten tähän sitten päästään?

Glad you asked!

Huomioi kaikki käyttäjät

Aluksi pitää miettiä, ketkä vessaa käyttävät. Helppo vastaus tähän on: Liiketilan asiakkaat. Todellisuus ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.

Asiakkaiden lisäksi tilaa käyttävät sen huoltajat. Itse asiassa tilan siistijä viettää vessassa huomattavasti keskivertokäyttäjää enemmän aikaa. Lisäksi tilaa käyttävät ammatillisesti erilaiset huoltomiehet.

Suunnittele vessat siivoojalle helpoksi. Hyvin suunniteltu vessa on hygieeninen ja siten myös turvallinen. Todennäköisyys sille, että vessat on helppo pitää puhtaina, on huomattavasti suurempi, mikäli ne on suunniteltu helpoiksi pitää puhtaana.

Keskity käyttäjälähtöisyyteen

Vessoissa tulee olla käytännöllistä ja helppoa asioida. Hyvin suunniteltu vessa on helppo pitää puhtaana ja siten turvallinen.

Käsien kuivausratkaisun täytyy olla oikein sijoitettu eikä hana saa roiskia syliin. Peilin ja käsienpesupisteen tulee oikealla korkeudella. Ovien tulee aueta loogisesti ja valaistuksen olla miellyttävä.

Huomioi käyttäjien kaikki erityistarpeet. Matkalaukkujen ja ostoskärryjen tulee mahtua sisään mikäli tälle on tarvetta. Vaatekoukkujen tulee olla oikeissa paikoissa ja niitä täytyy olla riittävästi.

Tunnista WC-tilojen konteksti

Ravintolan vessalla on erilaiset vaatimukset kuin huoltoasemalla. Toimiston vessa eroaa merkittävästi kauppakeskuksen vessasta. Mikäli kävijöistä suurin osa on lapsia, täytyy tiloja lähestyä eri tavalla kuin sellaista, jossa suurin osa on aikuisia tai vaikka vanhuksia.

Entä mitä konteksti kertoo asiakkaista:

  • Tulevatko asiakkaat vessaan ilman kantamuksia, vai onko heillä esimerkiksi matkatavaraa mukanaan?
  • Entä asiakkaiden päällysvaatteet?
  • Minkälainen on rakennuksen tai palvelun konsepti? Onko se nuorekas, värikäs, villi, rauhallinen, vakava vai futuristinen?
  • Minkälaisia kokemuksia asiakkaille halutaan antaa?

Ymmärrä WC-tilojen tavoite

Asiakkaan tarve ei ole pelkkä vessassa käynti. Tilasuunnittelu täytyy miettiä kokonaisuutena ja palveluna.

WC-tilan tavoitteen täytyy olla jotain, joka antaa liiketoiminnan asiakkaille brändiä tukevan kokemuksen. Jotain, joka saa asiakkaat tulemaan takaisin uudelleen ja uudelleen. Vaikka pelkästään sinne vessaan! Kokemus, joka saa heidät kertomaan siitä kavereille ja suosimaan juuri tätä kohdetta sen takia, että vessat ovat paremmat kuin kilpailijalla. Tähän ei riitä isompi peili tai kalliimmat laatat.

Esimerkiksi kauppakeskuksessa WC-tilojen tavoite on varmistaa, että asiakkaat viihtyvät keskuksessa pidemmän aikaa ja siten kuluttavat enemmän myös keskuksen muita palveluita.

Seurusteluravintoloissa ja yökerhoissa puolestaan vessoissa meikataan ja valokuvataan. Pikaruokalassa käy lapsiperheitä eli tarvitaan toimiva lastenhoitopöytä ja tilavat kopit sekä muutama matalalle asennettu käsienpesuallas. Tai vaikka pienikokoinen WC-pönttö.

Mieti, mitä asiakkaasi tarvitsee ja ylitä nämä odotukset.

Jätä suunnittelu ammattilaiselle

Julkisten WC-tilojen suunnittelu vaatii erikoisosaamista ja kannattaa jättää siihen erikoistuneen suunnittelijan työksi. Hyvällä suunnittelulla parannetaan käyttömukavuuden lisäksi oleellisesti myös vessan hygieniaa eli WC-tilan parempaa siivottavuutta. Tähän vaikutetaan etenkin kalusteiden sijoittelulla ja materiaalivalinnoilla.

Asiansa osaava suunnittelija ottaa huomioon vessan kaikki käyttäjät, ekologisuuden, estetiikan ja toimivuuden. Taitava suunnittelija myös tekee tilasta brändin näköisen. Sellaisen, jonka muistaa olleen juuri tietyssä ravintolassa tai kahvilassa. Sellaisen, joka ylittää asiakkaan odotukset.

Huono vessa on huonoa asiakaspalvelua, mutta hyvä vessa on hyvä brändikokemus ja hyvää asiakaspalvelua. Panostetaan näihin tiloihin, sillä suomalaiset ansaitsevat parempia WC-kokemuksia!

WC-tilan tavoitteen täytyy olla jotain suurempaa. Jotain, joka antaa sen omaavan liiketoiminnan asiakkaille brändiä tukevan kokemuksen.

Avainsanatjulkinen wc, vessa, WC-tila