Miten kauppakeskuksen asiakaskokemus muuttuu rahaksi?

Miten kauppakeskuksen asiakaskokemus muuttuu rahaksi? Kauppakeskuksen menestys lepää viime kädessä asiakkaiden hyvän tahdon varassa.
Siksi asiakaskokemus on tärkeä osa kauppakeskuksen liiketoiminnan ymmärtämistä. Seuraavat tekijät ovat keskeisiä, kun arvioidaan kauppakeskuksen asiakaskokemusta:

  • Hyvä arkkitehtuuri
  • Viihtyisyys
  • Toimiva asiakaspalvelu
  • Oikeat palvelut oikeissa paikoissa
  • Ja…hyvät WC-tilat

Arkkitehtuuri on kauppakeskuksen asiakaskokemuksen perusta

Alusta asti hyvin suunniteltu ja toteutettu arkkitehtuuri heijastuu monella tapaa myönteisenä asiakaskokemuksena. Hyvä kauppakeskuksen arkkitehtuuri on kaunista, miellyttävää, tarkoituksenmukaista ja toimivaa. Inspiroiva ympäristö vahvistaa kuluttajien ostointoa.

Viihtyisästä kauppakeskuksesta ei ole kiire ulos

Kun tila on viihtyisä, kävijällä ei ole kiire pois. Tämä näkyy suoraan myynnissä- viihtyisyys lisää kuluttajan valmiutta käyttää rahaa. Myös heräteostosten ja ruokaostosten määrä kasvaa aina ihmisten viettäessä kauppakeskuksessa enemmän aikaa.

Laadukkaan asiakaspalvelun merkitys on kiistaton

Kun tila on viihtyisä, kävijällä ei ole kiire pois. Tämä näkyy suoraan myynnissä- viihtyisyys lisää kuluttajan valmiutta käyttää rahaa. Myös heräteostosten ja ruokaostosten määrä kasvaa aina ihmisten viettäessä kauppakeskuksessa enemmän aikaa.

Palvelut pitää löytää, kun niitä tarvitsee

Sekä asiakaskokemuksen että myynnin kannalta on tärkeää, että kuluttaja löytää haluamansa helposti. Yksinkertaisimmillaan tätä voidaan edistää hyvillä kartoilla ja suuntaviitoilla. Viime kädessä kyse on kuitenkin syvemmistä suunnitteluhaasteista ja siitä, miten asiakkaiden perustarpeet aiotaan ottaa huomioon. Jo rakennusprojektin alkuvaiheessa on ensisijaisen tärkeää varmistaa myös WC-tilojen riittävä määrä ja esteettömyys. Kauppakeskuksen suunnittelussa tulee muistaa, että asiakas voi karata minä hetkenä hyvänsä. Asiakkaalle poistumisesta koituu hyvin vähän haittaa, kun taas kauppakeskukselle se tarkoittaa rahallista tappiota.

Listan viimeisin muttei todellakaan vähäisin –
Hyvä vessa = parempi asiakaskokemus

Toimivat WC-tilat saadaan aikaan, kun itse käyttäjä otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Julkisten WC-tilojen ollessa kyseessä tämä käyttäjä on useimmiten myös kohteessa asioiva, maksava asiakas. Julkisten WC-tilojen näkeminen Suomessa ainoastaan kulueränä on johtanut siihen, että asiakkaan tarpeet, hygienia ja käyttökokemus ovat jääneet pitkälti taka-alalle. Nämä kaikki ovat välittömästi sidoksissa asiakkaan viihtyvyyteen. Hyvällä vessakokemuksella on usein merkittävä vaikutus asiakkaan tuomaan liikevaihtoon ja halukkuuteen vierailla kohteessa uudemmin. Näin WC-tiloilla voidaan hyvin yksinkertaisesti tukea kohteen imagoa sekä itse liiketoimintaa. Sääntönä voidaan pitää: Huono vessa on huonoa bisnestä!

Visuaalisesti houkutteleva ja ajatuksella kalustettu WC-tila viestii arvostuksesta ja välittämisestä, niin asiakasta kuin tilan siistijää ja huoltajaa kohtaan.

Kestävää kehitystä ja ympäristöystävällisyyttä Lippulaivan vessoissa

Ympäristöystävällisyys ja kestävä kehitys ovat olleet viime vuosikymmeninä nousevia trendejä. Veden kulutusta voidaan vähentää lukemattomilla erilaisilla WC-istuimiin, pisuaareihin ja hanoihin liittyvillä innovaatioilla. Myös Kauppakeskus Lippulaivaan valikoitui ekologisia ja innovatiivisia WC-tuotteitamme – laatu ja ympäristöystävällisyys on meille sydämen asia, niistä emme tingi.

Lippulaiva on kauppakeskus Espoonlahdessa, Espoossa, joka avattiin uudestaan maaliskuussa 2022. Lippulaiva on sen omistajalle Cityconille prototyyppi kaupunkikeskuksesta eli niin kutsuttu urban hub, jossa kaikki ihmisille keskeiset palvelut sijaitsevat kävelymatkan päässä heidän kodeistaan. Konseptissa kestävillä ratkaisuilla on iso rooli. Lippulaivassa on 51 maalämpökaivoa, 3500 neliötä viherkattoa sekä 2500 neliötä aurinkopaneeleita katolla ja seinillä. Rakennus on nollaenergiarakennus ja se lämmitykseen ja jäähdytykseen käytetään geoenergiaa. Kauppakeskuksessa on tilat noin sadalle liikkeelle, kahvilalle, ravintolalle tai palveluntarjoajalle. Keskuksen yhteydessä sijaitsee myös Espoonlahden metroasema ja bussiterminaali. Lippulaiva sijaitsee metroaseman sisäänkäyntien päällä.

 

Kosketusvapaa Novosan Conti+ ultra -hana
Huollettavuuden edelläkävijä, designia unohtamatta. Kosketusvapaa Conti+ ultra -hana, jonka huoltotoimiin et putkimiestä tarvitse. Tekniikka ja koneisto löytyvät hanan päältä, avattavan kannen alta. Tämä designhana soveltuu erinomaisesti mihin tahansa julkiseen WC-tilaan.



Vedettömät Novosan Urimat-pisuaarit
Vedettömät Urimat-pisuaarit ovat edullisia ja ekologisia – yksi Urimat säästää vettä keskimäärin 100 000 litraa vuodessa. Kauppakeskus Lippulaivaan valikoitui Urimat-malliston keraamiset CeramicC2-pisuaarit.

Novosan Timkid -lastenhoitopöydät
Timkid-lastenhoitopöydässä kohtaavat turvallisuus, laatu ja skandinaavinen design. Timkid-lastenhoitopöytä on turvallinen ja hygieeninen vaihtoehto – kaikki pöydät ovat TÜV-testattuja ja GS-sertifioituja Saksassa (turvallisuus- ja laatutestaus). Kokoontaitettava, seinälle asennettava hoitopöytä säästää tilaa. Hoitopöydän voi helposti avata ja sulkea yhdellä liikkeellä.

Novosan BlackSatino WC-tarvikkeet
Modernit seinäkiinnitteiset mustat BlackSatino WC-harjat parantavat WC-tilan käytettävyyttä. Ajatonta ja ympäristöystävällistä muotoilua, jolla viimeistelet saniteettitilan. Oikein sijoitetuilla tuotteilla parannat WC-tilan toimivuutta ja siivottavuutta.

ps.

Kauppakeskus Lippulaivassa on todella osaava ja innostunut siivoustoimi – oli ilo kouluttaa heidät tuotteidemme siivoukseen ja ylläpitoon. Haluamme, että jokaisella siivoustoimen ja huollon henkilöllä on paras mahdollinen tieto-taito tuotteidemme osalta.

Novosanin suunnittelija Sanna Lahtivesi teki yhteistyötä konsultoimalla arkkitehtitoimisto Franzia Lippulaivan WC-tilojen osalta – kaipaatko sinä vessa-asiantuntijan osaamista projektiisi?

Avainsanatasiakasvessa, BlackSatino, julkinen wc, kestävä kehitys, kosketusvapaa hana, Timkid-lastenhoitopöytä, vedetön pisuaari, WC-tila