Liikenneaseman vessa – pysähtyä vai jatkaa matkaa? - Novosan
Käytävässä on kolme WC-opasteilla merkittyä ovea. Vastakkaisella seinällä on kolme pyöreätä peiliä. Päätyseinän vaaleassa puun sävyisessä ovessa lukee naisten-WC.
WC-tilan sivuseinässä on suuri kukkakuvio. Seinällä on yksi peilikaappi ja kulmassa bidee suihku. Matalassa valkoisessa allastasossa näkyy yksi hana, allaskaapit ovat puun sävyiset. Valkoinen WC-istuimen kansi näkyy etualalla.
WC-tilassa on kaksi mustaa pisuaarin Ujo-väliseinää. WC-tilan takaseinässä on kuvapaneeli, jossa näkyy vihreä kuusenkerkkä aiheinen kuva.
Vessassa on peilikaappi, valkoinen allastaso ja Conti-hana. Mustat paperi ja saippua-annostelijat on kiinnitetty vaaleaan seinään.
Inva WC:ssä on yksi valkoinen seinä-WC, jonka sivuilla on kaksi mustaa Inva-WC:n tukikaidetta. WC-tilan takaseinässä on yksi musta tukikahva.
Rouheaan tiiliseinään on kiinnitetty läpinäkyvä WC-kyltti pyörätuoli symbolilla. Vieressä on vessan ovi jossa lukee, esteetön WC.

Liikenneaseman vessa – pysähtyä vai jatkaa matkaa?

Novosan suunnittelemassa ABC-huoltoasemien WC-tiloja

Novosan on päässyt tänä vuonna suunnittelemaan jo useamman ABC-liikenneaseman WC-tilat. Ensimmäisenä vessauudistuksen koki Lahden ABC Renkomäki. Syyskuun alussa avattiin kokonaan uusi ABC Pudasjärvi. Suunnittelutyö on juuri saatu myös päätökseen ABC Piihovissa, Salossa.

Huoltoaseman vessa jää varmasti mieleen – sen vuoksi suunnittelussa on tärkeää huomioida kaikenlaiset kävijät yksittäisistä pysähtyjistä bussilasteittain saapuviin matkustajiin. Eri käyttäjäryhmiä onkin useita ja mitä yksityiskohtaisemmin pystymme suunnittelemaan tiloja, sitä varmemmin vessa-asiakkaat ovat tyytyväisiä ja palaavat takaisin.

Lapsiperheet on huomioitu erityisesti suunnittelemalla mm. toimivat lastenhoitotilat ja riittävän tilavat WC-kopit. Lapsen korkeudelle määritetyt käsienpesualtaat sekä lasten omat WC-istuimet ovat parasta palvelua kiireisille pysähtyjille. Pikkuasiakkaat on huomioitu myös miesten vessassa asentamalla pisuaari lasten korkeudelle. Myös esteettömään WC-tilaan panostamme erityisesti. WC-tilan tulee löytyä helposti ja sinne pääsy ei saa olla hankalaa. Esteettömyys ja hyvät WC-opasteet ovatkin tärkeimpiä asioita, jotka huomioimme aloittaessamme saniteettitilan suunnittelua.

Julkisten WC-tilojen suunnittelu vaatii erikoisosaamista

Täytyy muistaa, että asiakkaiden lisäksi WC-tilaa käyttävät myös sen ylläpidosta vastaavat henkilöt. Itse asiassa siistijä viettää vessassa huomattavasti keskivertokäyttäjää enemmän aikaa. Oikeanlaiset materiaalivalinnat ja kalusteratkaisut helpottavat siivousta ja näin lyhentävät siivoukseen käytettävää aikaa. Mm. suuret kuvapinnat tuovat paitsi elämyksellisyyttä WC-tiloihin, ne myös helpottavat siistijän työtä pitää pintoja puhtaana.
WC-tilasuunnittelulla takaamme, että julkisissa vessoissa on käytännöllistä ja helppo asioida. Hyvin suunniteltu tila pysyy siistinä ja puhtaana, ja on siten turvallinen.

”Julkisten WC-tilojen suunnittelu vaatii erikoisosaamista. Me Novosanilla lähdemme mielellämme mukaan suunnitteluhankkeisiin, joissa voimme erikoisosaamisellamme varmistaa, että lopputulos on sekä toimiva että elämyksellinen. Hyvällä suunnittelulla parannetaan käyttömukavuuden lisäksi oleellisesti myös vessan hygieniaa eli WC-tilan parempaa siivottavuutta. Tähän vaikutetaan etenkin kalusteiden sijoittelulla ja materiaalivalinnoilla. Me vessa-asiantuntijat otamme huomioon vessan kaikki käyttäjät, ekologisuuden, estetiikan ja toimivuuden. Teemme tilasta brändin näköisen – sellaisen, jonka muistaa olleen juuri tietyllä liikeasemalla, ravintolassa tai kauppakeskuksessa.”, sisustusarkkitehti Julia Kuhanen kertoo.

”Vessa on palvelu, jonka tarjoat asiakkaallesi. Siksi sen tulisi olla ykkösprioriteetti asiakaspolkusi varrella. Me Novosanilaiset haastamme vanhat ja aikansa eläneet vessaratkaisut. Me suunnittelemme toimivat WC-tilat ja tuomme tiloihin uuden ja raikkaan ilmeen. Se on avain parhaaseen asiakaskokemukseen”, Sanna Lahtivesi täydentää.

Ainutlaatuinen ja turvallinen WC-kokemus saa asiakkaasi puhumaan sinusta hyvää sekä tekee heistä tyytyväisiä ja sitoutuneita asiakkaita. Mieti, mitä asiakkaasi tarvitsee ja ylitä nämä odotukset. Hyvä vessa, parempi asiakaskokemus – näin se on.